«Нова українська школа»
Сучасний учень заучує матеріал, щоб скласти екзамен і забути його. Тому в українському суспільстві виникла потреба змінити підходи до навчання молодого покоління. Концепція «Нової української школи» — це свого роду програма нововведень до середньої освіти у державі, яка має за мету змінити підхід вчителів до навчання учнів, а з самих дітей зробити не стільки «знаючих», скільки «думаючих» громадян.
Мета Концепції «Нової української школи»:
- розвиток дитини відповідно до її вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб,
- формування загальнолюдських цінностей,
- підтримка життєвого оптимізму,
- розвиток самостійності,
- плекання творчості й допитливості.
Навчання починатиметься, як правило з 6 років. Діти з особливими потребами зможуть вступати до школи у віці фізичної готовності. Тривалість перебування в початковій школі таких дітей можна буде подовжити з доповненням корекційно-розвивального складника. Навчання буде організовано за єдиним стандартом без запровадження предметів із поглибленим рівнем (не буде відбору).
Стандарт нової української школи передбачає:
- поділ початкової освіти на два цикли – 1–2 класи і 3–4 класи;
- Перший цикл початкової освіти допоможе учневі звикнути до шкільного життя.
- Навчальний матеріал буде інтегровано в змісті споріднених предметів або введено до складу предметів у вигляді модулів.
- Обсяг домашніх завдань буде обмежено.
- У першому циклі (1–2 класи) буде переважати ігрова діяльність, у другому циклі (3–4 класи) буде формуватися почуття відповідальності та самостійності.
- загальні та конкретні очікувані результати навчання (частина предметів у другому циклі передбачатиме оцінювання. Державна підсумкова атестація здобувачів початкової освіти буде здійснюватися лише для моніторингу освітньої діяльності закладів.);
- проведення динамічної перерви між другою і третьою академічними годинами у вигляді рухливих ігор, іншої фізичної активності дітей;
- 20 % резервного часу у навчальних програмах з усіх предметів і курсів, який учитель може використовувати на свій розсуд;
- наприкінці кожної чверті корекційно-рефлексійний тиждень для подолання розбіжностей у навчальних досягненнях учнів;
- вибір змісту і форм організації навчально-пізнавальної практики навчальний заклад визначає самостійно.
Кожна освітня галузь буде мати свій індекс у таблиці державних вимог до обов’язкових результатів навчання. Наприклад: математична (МАО), природнича (ПРО), мовно-літературна (МОВ) та ін.
Навчальні предмети і курси:
- Українська мова
- Математика
- «Я досліджую світ» (інтегрований курс)
- Іноземна мова
- Мистецтво
- Фізична культура
Навчальні програми предметів або курсів створюють учителі – самостійно або об’єднавшись у спільноти/ мережі, на основі безпосередньо Стандарту початкової освіти або за зразком Модельної навчальної програми:
- Розробляється експертною спільнотою, затверджується МОН.
- Містить підходи до інтеграції та впорядкування змісту навчальних предметів або ж курсів відповідно до КОРів (конкретних очікуваних результатів), а також види навчальної діяльності та засоби оцінювання досягнень учнів.
- Це – зразок, за яким вчителі створюють свої навчальні програми. Модельна програма наразі створюється вчителями-практиками, які готуються до пілотування Стандарту.
Що повинен вміти робити вчитель, щоб якісно організувати навчально-виховний процес за новим Державним стандартом початкової загальної освіти?
- Знати і розуміти вимоги Державного стандарту початкової загальної освіти.
- Опрацювати і використовувати на практиці методики, які дозволяють реалізувати інтегрований, діяльнісний та компетентнісний підходи.
- Уміти складати власну навчальну програму, якісно заповнювати резервні години типових навчальних програм.
- Створювати комфортне освітнє середовище для учнів класу та ефективно його застосовувати.
«Я досліджую світ» (інтегрований курс)
Інтегроване навчання засновано на комплексному підході. Навчання розглядається через призму цілісної картини світу, а не ділиться на окремі дисципліни.
- Упродовж навчального року можна опрацювати з учнями 35 тем (за кількістю навчальних тижнів).
- Виконуючи цікаві завдання та вправи, діти не лише опанують програмовий матеріал, а й розширюють свої уявлення про різні сфери життєдіяльності людини.
- Такий підхід сприятиме розвитку аналітичних та синтетичних мисленнєвих навичок школярів і формуванню в них більш цілісного уявлення про світ.
- Кожен день варто присвятити розкриттю певної мікротеми у межах загальної теми тижня. Залежно від рівня навчальних можливостей учнів класу, матеріально-технічного і методичного забезпечення школи та її бібліотечних фондів роботу можна спланувати по-різному.
Тема першого тижня розкривається через мікротеми:
- 1-ий день – Знайомтесь – це я! (Чому кожний з нас неповторний?)
- 2-ий день – Однокласники, нумо дружити (Як слід взаємодіяти, щоб здружитись?)
- 3-ій день – Наша класна кімната (За яких умов мені, як школяреві, буде комфортно?)
- 4-ий день – Конституція класу (Яких правил дотримуватись, щоб підтримувати дружні/товариські стосунки з однокласникам?)
- 5-ий день – Ми – частина шкільної сім’ї (З ким ми взаємодіємо як школярі?)
Передбачається, що першокласники отримають інтегрований підручник у декількох частинах (1 на місяць), сторінки якого будуть відображати зміст певних мікротем інтегрованих навчальних днів у межах загальної теми тижня. Планується забезпечити учнів навчальним зошитом, як логічним доповненням до інтегрованого підручника, а також робочими зошитами (збірниками завдань і вправ) з навчання грамоти та математики.
Немає коментарів:
Дописати коментар